**بیشتر بدانیم**

وبلاگ علمی-آموزشی

.... و محرمی دیگر از راه رسید
ساعت ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۸/۱۸   کلمات کلیدی:

 

 

 

http://www.moharram.ir/

التماس دعا


بدون شرح
ساعت ۱:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/٢٩   کلمات کلیدی:

این روزا بیشتر از همیشه التماس دعا دارم

شاید....

دعام کنید دوستان


چطور گرمازده نشویم؟
ساعت ۱۱:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٢٧   کلمات کلیدی: گرمازدگی-مقابله

آب و هوای گرم ممکن است عوارض خطرناکی در بدن از جمله گرمازدگی را بوجود آورد. با رعایت نکات زیر می‌توانید ‌از گرمازدگی پیشگیری کنید.

*مقدار زیادی مایعات بنوشید

در آب و هوای گرم بدن بیشتر از حد عادی عرق می‌کند و به این ترتیب آب بدن از دست می‌رود.در یک روز معمول یک فرد 58 کیلوگرمی باید هشت لیوان آب لیوان متوسط  بنوشد.به عنوان یک قاعده کلی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر روز باید 30 میلی‌لیتر آب نوشید.

مصرف مایعات در آب و هوای گرم باید افزایش یابد؛ اگر نمی‌توانید مقدار زیادی آب بنوشید یک نوشابه  غیرالکلی بدون گاز مثلا آب میوه جانشین مناسبی است.الکل دفع آب از بدن را تشدید می‌کند؛ بنابراین نوشیدن مشروبات الکلی در آب و هوای گرم ممکن است کم‌ابی بدن را تشدید کند.

 *رژیم غذایی خود را تغییر دهید

از غذاهای سنگین و داغ اجتناب کنید.قرص‌‌های نمک برا ی جایگزینی املاحی که از را عرق از دست می‌رود موجودند. اما اغلب غذاها بیش از حد کفایت دارای نمک هستند؛بنابراین به طور معمول نیازی به استفاده از این قرص‌ها نیست.

*خود را از آفتاب دور نگه دارید

بهترین کار در یک روز سوزان ماندن در سایه است.اگر می‌خواهید حمام آفتاب بگیرید و برنزه شوید سعی کنید که مدت آن هرچه کوتاهتر باشد و از کرم ضدافتابی که فاکتور محافظت در برابر آفناب(SPF) آن دست کم 15 باشد استفاده کنید.اگر احساس ناخوشی و ضعف به شما دست داد فورا از مقابل نور مستقیم خورشید دور شوید.نور خورشید بین ساعت 11 صبح تا 3 بعدازظهر بیشترین خطر را دارد.

* در مورد ورزش منطقی عمل کنید

در ساعات بسیار گرم روز از ورزش شدید خودداری کنید. در عوض پیش از طلوع آفتاب یا پس از غروب آن به دویدن نرم بپردازید.

کارهایتان را با آهستگی انجام دهید و خودتان را با سرعت زندگی در زیر آفتاب تند تطبیق دهید.
اگر احساس نفس‌تنگی یا تپش قلب می‌کنید کارتان را متوقف کنید و سعی کنید بدنتان را را مثلا با گرفتن دوش آب سرد خنک کنید. اگر چشمهایتان سیاهی می‌رود یا دارید بیحال می‌شوید استراحت کنید.

*بدنتان را خنک نگاه دارید

لباس‌های سبک و گشاد مثلا از جنس کتان بپوشید تا عرقتان به راحتی تبخیر شود.لباسهای تیره و سنگین گرما را جذب می‌کنند، اما به یاد داشته باشید که برخی پارچه‌های نازک حفاظ کافی در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید ایجاد نمی‌کنند.

همچنین استفاده از کلاه‌‌های لبه‌دار ترجیحا منفذدار  ایده‌ خوبی است.
از عینک آفتابی برای محافظت از چشمانتان استفاده کنید.

*به تهویه خانه‌تان توجه کنید

در طول شب و روز پنجره‌ خانه را باز نگه دارید و از هواکش استفاده کنید.این امر به خصوص در شب که بدن گرمایش را از دست مِی‌دهد ‌اهمیت دارد.

* از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید

از رفتن به جاهایی که سایبان ندارد و تهویه آن خوب نیست حتی المقدور خودداری کنید.
به خصوص ماشین‌های پارک‌شده در زیر آفتاب جاهای نامناسبی هستند.اگر می‌توانید در محیطی که دارای تهویه است باقی بمانید.اگر  چاره‌ای جز سفر در هوای گرم ندارید همراه خود یک بطری آب داشته باشید.

*از افراد آسیب‌پذیر مراقبت مخصوص کنید

افرادی که بیش از همه به گرمای هوا و نور تند آفتاب حساسند  شامل بچه‌های زیر چهارسال و افراد بالای 65 سال که بدنشان با سرعت بسیار کمتری با تغییر درجه حرارت تطبیق می‌کند، افراد چاق  که بدنشان حرارت را در خود نگه می‌دارد و بیماران هستند.

نوزادان به خصوص به گرمای محیط حساسند زیرا غدد عرق هنوز در آنها به طور کامل شد نکرده است.
بنابراین هیچگاه در هوای گرم نوزادان را در پتو نپیچید  یا لباس‌های سنگین به انها نپوشانید؛ در عین حال مطمئن مراقب باشید که در معرض نور مستقیم خورشید هم نباشند.

سلامت > آموزش  - همشهری آنلاین


تبریک عید
ساعت ۱٠:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٢٧   کلمات کلیدی:

 

با آرزوی بهترین ها برای یکایک شما عزیزان


ماسک محافظتی پوست در هوای زمستانی
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/٢۱   کلمات کلیدی: ماسک ،محافظت از پوست ،هوای زمستانی

مواد لازم برای آماده کردن ماسک:


2 عدد هویج

1 قاشق غذاخوری عسل

کمی آب لیمو تازه

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

 

- ابتدا آب هویج ها را گرفته و آن را بوسیله صافی ، صاف کنید.

- حالا عسل را به آب هویج اضافه کرده و خوب هم بزنید.

- در این مرحله روغن زیتون و آب لیمو را به آن اضافه کرده و کمی روی کتری بگذارید تا بوسیله حرارت آن گرم شود.

- کمی آب به آن اضافه کرده و سپس آن را به پوست صورت تان بمالید.

- اجازه دهید 20 دقیقه ای ماسک روی صورت تان بماند سپس با آب ولرم صورت تان را بشوئید.

با استفاده مرتب از آب هوبج به پوست صورت تان رنگ و شادابی خاصی می بخشید.

به گزارش نیک صالحی ، این ماسک بسیار راحت تهیه شده و استفاده از آن نیز آسان است و نیاز به زمان زیادی ندارد. همچنین این ماسک به پوست شما کمک می کند تا دیرتر به چین و چروک دچار شود . عسل موجود در این ماسک پوست شما را صاف و شفاف می سازد. روغن زیتون و آب لیمو نیز به طور طبیعی خشکی و لک های پوست را از بین برده و پوست را تمیز می کنند.

این ماسک برای افرادیکه پوستی چرب و روغنی دارند بسیار مفید است.

 


تهیه و ترجمه: گروه سبک زندگی نیک صالحی


بدون شرح!
ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۱۳   کلمات کلیدی:

 

 


4 قانون طلایی برای خوب خوابیدن
ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/٦   کلمات کلیدی: خواب ،قوانین طلایی خوابیدن

خواب کافی و مناسب لازمه‌ی داشتن روزی پرانرژی و پرنشاط است. اما متأسفانه بد خوابی همیشه خستگی، خواب آلودگی، عدم تمرکز، فراموشی و غیره به همراه دارد.

در این مقاله بخور و نخورهایی را ارائه می‌دهیم که خواب راحتی را برای شما به ارمغان آورده و از بی‌خوابی‌های شبانه خلاصتان می‌کند. با ما همراه باشید.

 شام خوب، خواب خوب

باید بدانید که با ایجاد تغییراتی در عادت‌های غذایی‌تان می‌توانید مشکل را حل کنید. در واقع شب باید بیشتر حواستان به غذاهایی که می‌خورید باشد.

قانون شماره‌ی یک: شام سرشار از کربوهیدرات و کم پروتئین میل کنید

کربوهیدرات‌ها و پروتئین نقش مهمی در سنتز برخی از نروترانسمتورهای مغز دارند و به این ترتیب باعث خوابی راحت و یا برعکس بی خوابی می‌شوند.

توصیه می‌کنیم مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین میل کنید. یعنی کربوهیدرات‌هایی که به آرامی جذب می‌شوند مثل نان کامل (سبوس دار)، غلات کامل (برنج قهوه‌ای)، پاستا، میوه های تازه و غیره.

امگا 3 ها تأثیر خوبی روی عملکرد مغز می‌گذارند و برای همین خوابی خوب و راحت به شما هدیه می‌دهند برعکس توصیه می‌کنیم از مصرف کربوهیدرات‌هایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند بپرهیزید مثل نان سفید، برنج سفید، سیب زمینی، شیرینی‌جات صنعتی، شکلات‌های خامه‌ای، قند، عسل و غیره.

متخصصان توصیه می‌کنند برای داشتن خواب راحت لازم است که مصرف پروتئین را نیز کاهش دهید. بهتر است مواد غذایی سرشار از پروتئین مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و غیره را برای ناهار میل کنید.
 

قانون شماره‌ی دو: شام را سبک، زود و کم ادویه میل کنید

وقتی شام را دیر وقت میل کنید، پرخوری کنید، مواد غذایی چرب و تند میل کنید، هضم غذا به کندی صورت می‌گیرد و دمای بدنتان بالا می‌رود. این دو عامل، زمان خواب را به عقب می‌اندازد و در اغلب موارد باعث بی‌خوابی در طول شب می‌شود. برای همین توصیه می‌کنیم شام را زود میل کنید.

از غذاهای تند و ادویه‌دار بپرهیزید.

پرخوری نکنید.

مصرف چربی‌ها به ویژه اسیدهای چرب اشباع شده مثل سوسیس و کالباس، گوشت قرمز پرچرب، دسرهای خامه‌ای، کره، پنیر پرچرب، سس‌های پرچرب و غیره را محدود کنید.

 قانون سوم: مصرف امگا3ها را در الویت قرار دهید

امگا 3 ها تأثیر خوبی روی عملکرد مغز می‌گذارند و برای همین خوابی خوب و راحت به شما هدیه می‌دهند. مصرف مواد غذایی سرشار از امگا3ها را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید مثل ماهی آزاد، ماهی ماکرو، ساردین، روغن کلزا و روغن دانه‌ی کتان.

در عوض تا جایی که می‌توانید مصرف مواد غذایی حاوی امگا6ها را محدود کنید مثل روغن آفتاب گردان، مایونز و غیره.

 
قانون شماره‌ی چهار: نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی ممنوع

کافئین روی مغز اثر می‌گذارد و باعث هشیاری می‌شود. این تأثیر تا 6 ساعت بعد از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز ادامه دارد. برای همین اگر مشکل بی‌خوابی یا بدخوابی دارید بعد از ظهر به بعد از نوشیدن قهوه و دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل چای، نوشیدنی‌های گازدار و شکلات خودداری کنید.

مصرف الکل علاوه بر دیگر مضراتی که دارد، باعث بی‌خوابی، بیدار شدن‌های شبانه و در نهایت بدخوابی می‌شود.

 چند توصیه‌ی کلی

* مصرف شیر در برخی از افراد که نمی‌توانند پروتئین آن را به خوبی هضم کنند باعث بی‌خوابی می‌شود.

* می‌توانید از جوشانده‌های خواب آور مثل بابونه، درخت زیفون، گیاه سنبل الطیب، بادرنجبویه استفاده کنید.

* برای داشتن خوابی راحت، استرس را از خود دور کنید. مشکلات و غم فردا را به فردا محول کنید و آرام باشید.

* همیشه سعی کنید سر یک ساعت مشخص به رختخواب بروید.

* به طور منظم ورزش کنید البته نه شب‌ها

منبع:

http://www.seemorgh.com/health/default.aspx?tabid=2185&conid=121240


خواص دارویی کیوی و مضرات آن
ساعت ٢:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/۳   کلمات کلیدی: کیوی

کیوی سرشار از ویتامینC می باشد. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. همچنین دارای ویتامین A‘E‘کلسیم‘آهن و اسید فولیک می باشد. یک عدد کیوی متوسط ۴۶ کالری انرژی دارد. کیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است اما احتمال دارد برای برخی افراد آلرژی زا باشد. بویژه افرادی که به آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه نیز هستند. این آنزیم با پختن میوه به سرعت از بین می رود. به این ترتیب استفاده از کیوی خام در دسرهای حاوی شیر یا هر فراورده لبنی دیگر نامناسب است زیرا این آنزیم در عرض چند دقیقه در حالیکه بوی بسیار بدی تولید می کند شروع به حل کردن پروتئین شیر می نماید. متأسفانه آنزیمهای کیوی در معده به وسیله اسید معده از بین می رود. اما اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد‘ مقداری خنثی می شود و آنزیمهای کیوی می توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است تا مواد پروتئینی در اثر این آنزیمها به قطعات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین را در معده و روده آسانتر می کند. کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کند. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد ‘ از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها جلوگیری می کند. جالب است بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته ۷تا۵ عدد از این میوه مصرف می کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که در هفته فقط ۱ عدد میل می کنند. کیوی سیستم حفاظتی بدن را تقویت می کند و از بروز سرطان جلوگیری می نماید

لطفا ادامه مطلب را مطالعه نمایید


بدون شرح!
ساعت ٤:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/۱٩   کلمات کلیدی:

 

 


چقدر زود دیر میشه
ساعت ٩:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/۳   کلمات کلیدی:

 

چهارم آذر را هرگز از یاد نخواهم برد!

 

پی نوشت:آن روز هم مثل امروز برف می بارید... روزهای خوب چقدر زود می گذرد


← صفحه بعد
 
 
 
کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا

كدهای جاوا وبلاگ